Nyheder

Hvilke erfaringer gør skolerne sig undervejs i forsøget, og kan det inspirere andre skoler? Med afsæt i dette spørgsmål formidler vi nyheder fra skolerne og viden fra fagudviklere.

Nyt fra skolerne

Mediepatrulje og læringsfestival samler skolen om teknologiforsøget

Læringsfestivaler, elev-eksperter og fælles forberedelsestid. Det er nogle af de elementer, som kan skabe opbakning fra alle på skolen til teknologiforståelsesforsøget – i hvert fald hvis man spørger flere af forsøgets skoler.

Nyt fra skolerne

"Det er ok, at man ikke kan det hele på forhånd"

Forsøget med teknologiforståelse lykkes bedst, når skolens lærere, vejledere og ressourcepersoner støtter hinanden og tilpasser undervisningen til deres elever. Og så skal man turde kaste sig ud i det, selv om man ikke er ekspert, lyder det fra to af forsøgets nordjyske skoler.

nyt om faglighed

Hvilke teknologier kræver teknologiforståelse?

Med teknologiforståelse arbejder forsøgsskolerne med en helt ny faglighed, men skal også til at arbejde med materialer, der for nogle skoler vil være helt nye. Men hvilke teknologier er der brug for at kunne arbejde fornuftigt med teknologiforståelse, og hvordan får man adgang til teknologierne? Her får du et par gode råd om anskaffelse af teknologi til teknologiforståelse.

Nyt fra skolerne

Inspirationsfilm til lærere, der skal i gang med kodning

Filmkompagniet har udarbejdet fire film om kodning til matematiklærere og andre, der er nysgerrige på teknologiforståelse. Filmene rummer praksiseksempler fra 4., 6. og 8. klasse.

Nyt fra skolerne

TV2-INDSLAG OM ØSTERVANGSSKOLEN

Undervisningsminister Merete Riisager besøgte d. 25. marts 2019 Østervangskolen for at høre om, hvordan man på skolen griber forsøget med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning an. Skoleleder Jens Damkjær, lærer og ressourceperson Anne Ørskov samt flere børn fortæller.

Nyt fra skolerne

Undervisning i teknologiforståelse kræver mod og nysgerrighed

På TEK-konferencen på Danmarks Læringsfestival d. 13. marts tog skoler, fagudviklere samt eksperter vigtige spadestik ned i, hvordan teknologiforståelse kan se ud som fag og faglighed i folkeskolen. Det er ingen enkel opgave, men man skal turde kaste sig ud i det, lød det.

Nyt fra skolerne

Lærere får fingrene i teknologien på kick off-dagene

Kickoff-dagene for forsøget med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning er afviklet. For mange lærere fra forsøgets 46 skoler er det første gang, de gør sig erfaringer med teknologi i en faglig kontekst.

Nyt fra skolerne

Skoler ser frem til at styrke elevernes dannelse med teknologiforståelse

Undervisningsministeriets forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning er skudt i gang, og på Østervangsskolen i Favrskov og Trekløverskolen i Silkeborg går både ledelse og medarbejdere ind i det med store forventninger.