Inspirationsfilm til lærere, der skal i gang med kodning

juni 2019 - Filmkompagniet har udarbejdet fire film om kodning til matematiklærere og andre, der er nysgerrige på teknologiforståelse. Filmene rummer praksiseksempler fra 4., 6. og 8. klasse.

Billede: Børn, der arbejder med kodning (arkivfoto).

De fire film, der kan ses herunder, viser, hvordan elever kaster sig ud i kodning med kreativitet, mod og glæde som digitale producenter. Under hver film er der link til materiale, som kan inspirere til konkret undervisning.

Foruden de fire film kan man på Filmkompagniets hjemmeside (åbner nyt vindue) også finde film, der introducerer programmer, så man som lærer bliver klædt rigtig godt på til at undervise i kodning.

Nysgerrige lærere er målgruppen

Materialet henvender sig primært til matematiklærere, der ikke tidligere har undervist i kodning. Den enkelte lærer eller lærerteamet kan tage den nye viden til sig i eget tempo ud fra egne erfaringer med programmering og kodning.

Filmkompagniet beskriver det langsigtede mål med filmene på sin hjemmeside:

”Børn skal lære at forstå en algoritme, ligesom de forstår en bageopskrift. De skal opleve sig selv som digitale producenter, som en del af teknologiforståelse. Børnene er klar – det kan lærere også blive.”

Bemærk, at filmene ikke er produceret som led i Undervisningsministeriets forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.

Digital design - en vej til teknologiforståelse, 4. klasse (TinkerCad)

 

Kodning af spil - en vej til teknologiforståelse, 4. klasse (Scratch)

Kodning af gangespil - en vej til teknologiforståelse, 6. klasse (Scratch)

Kodning og geometri - en vej til teknologiforståelse, 8. klasse (Turtle)