Podcast i fire afsnit om teknologiforståelse

Podcastserien om teknologiforståelse i folkeskolen sætter fokus på erfaringerne med undervisningen i forsøgsfaget teknologiforståelse i folkeskolen og sammenhængen mellem fagets teoretiske grundlag og selve undervisningen i de 46 skoler, som har deltaget i Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.

I fire episoder sættes fokus på, hvordan fire af forsøgsskolerne – Hundested Skole, Munkekærskolen, Holluf Pile Skole og Bymarkskolen – har undervist i de fire kompetenceområder, som er grundelementerne i teknologiforståelsen, nemlig digital myndiggørelse, digital design og designprocesser, computationel tankegang og teknologisk handleevne. De fire kompetenceområder spiller sammen i en symfonisk tankegang, og kan – eller skal – ikke adskilles i praksis.

I podcaststudiet diskuterer og perspektiverer  to eksperter – Malte von Sehested (pædagogisk konsulent i it-didaktik i Future Classroom Lab, Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole), og Mikkel Hjorth (lektor og ph.d. ved læreruddannelsen i Aarhus og forskningsprogrammet for læring og it ved VIA University College) – lærernes erfaringer fra undervisningen.

Medvirkende undervisere:

  • Anne-Mette Holck Vammen og Thomas Vestergaard, Bymarkskolen
  • Joan Jensen og Thomas Høiberg Larsen, Munkekærskolen
  • Iben Karlsen Monie og Stephen Griffin, Holluf Pile Skole
  • Bjarne Langkilde og Steffen Sørensen, Hundested Skole

Podcastserien om teknologiforståelse i folkeskolen er produceret af podLAB for konsortiet bag Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.

Find podcasten her https://emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/podcastserie-om-teknologiforstaaelse-i-grundskolen